Γνωριμία με τη συγγραφέα κ. Τούλα Τίγκα

Την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018 επισκέφτηκε το σχολείο μας η συγγραφέας, κ. Τούλα Τίγκα, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+/KA2 “Reading without borders” (“Διάβασμα χωρίς σύνορα”). Οι μαθητές μας διάβασαν τις προηγούμενες ημέρες το βιβλίο της συγγραφέως “Τα πουλιά στο χιόνι” και συζήτησαν μαζί της θέματα που αφορούσαν το περιεχόμενό του.  Στο βιβλίο αυτό η συγγραφέας περιγράφει μια παρέα παιδιών, στην ευαίσθητη ηλικία, πριν από την εφηβεία σε μια γειτονιά του Βόλου, γειτονιά προσφύγων. Η ιστορία ξεκινάει με χιόνι, κατάλευκο κι αστραφτερό, που σκεπάζει τα πάντα κι υποχρεώνει τα σχολεία να κλείσουν για τρεις μέρες. Ο αναγνώστης ακολουθεί  τα βήματα των παιδιών, καθώς αυτά ξετυλίγουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους και διηγούνται  ιστορίες, γεμάτες τρυφερότητα και χιούμορ, που αγκαλιάζουν μικρούς και μεγάλους, Έλληνες και μετανάστες, όλους όσοι προσπαθούν να στεριώσουν σε μια γειτονιά και να περπατήσουν με σίγουρα βήματα στο δρόμο της ζωής τους. Επιπλέον οι μαθητές συζήτησαν με τη συγγραφέα και για άλλα βιβλία της, και ιδιαίτερα για το βιβλίο της ¨”Η εποχή των Υακίνθων”, απόσπασμα του οποίου υπάρχει στο βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου. Επιπλέον, οι μαθητές συζήτησαν με τη συγγραφέα για τις  πηγές έμπνευσής της, για τον τρόπο γραφής, για τα  θέματα που διαπραγματεύεται, για το χρόνο που αφιερώνει,για  τα συναισθήματά της…

Η επίσκεψη στέφτηκε από επιτυχία, διότι πραγματικά οι μαθητές μας απόλαυσαν τη συζήτηση μαζί της που έγινε σ΄ένα οικείο , άμεσο και ευχάριστο κλίμα.

Ευχαριστούμε την κ. Τίγκα για την άμεση ανταπόκριση στο κάλεσμά μας και για την ευκαιρία που έδωσε στους μαθητές μας γι αυτή την ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική συζήτηση.

Το «μυστήριο της μικρής αρκούδας» στo 3ο Γυμνάσιο

 

Η παιδαγωγική ομάδα του   ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ επισκέφτηκε το σχολείο μας τη Δευτέρα 26 Μαρτίου 2018 και παρουσίασε το νέο δυναμικό και διασκεδαστικό πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, το «μυστήριο της μικρής αρκούδας», εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. στους μαθητές της Α΄Γυμνασίου.

Πρόκειται για ένα διαδικτυακό παιχνίδι εκπαιδευτικού χαρακτήρα το οποίο μέσα από φωτογραφίες 360ο, ήχους άγριων ζώων και φυσικού περιβάλλοντος μεταφέρει νοητά μαθητές και εκπαιδευτικούς στο δάσος του Νυμφαίου, όπου και καλούνται να λύσουν το μυστήριο και να βρουν το αρκουδάκι. Το πρόγραμμα αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες και στοχεύει να διδάξει στους μαθητές τη σημασία της προστασίας όχι μόνο των άγριων ζώων, αλλά και των βιοτόπων τους αναδεικνύοντας πόσο αλληλένδετη και αλληλοεξαρτώμενη είναι η σχέση τους.
Ο γενικός σκοπός του είναι η ενημέρωση των μαθητών και μαθητριών για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος μέσα από παιγνιώδη τρόπο. Παράλληλα με το παιχνίδι εμφανίζονται σύντομες πληροφορίες που σχετίζονται με τις δράσεις του ΑΡΚΤΟΥΡΟΥ για τα δάση, τους οικοτόπους και για προστατευόμενα είδη της ελληνικής πανίδας όπως η αρκούδα, ο λύκος, η βίδρα και το αγριόγιδο.  Το πρόγραμμα θα αποσταλεί στο σχολείο μας για την αξιοποίησή του από τους εκπαιδευτικούς.

2η Διακρατική Συνάντηση -Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων στην Πορτογαλία με το πρόγραμμα Erasmus+

Tο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων συμμετέχει σε διετές πρόγραμμα Erasmus+/KA2 – συμπράξεις μεταξύ σχολείων-  με τίτλο «Reading without borders»- «Διάβασμα χωρίς σύνορα».  Στο πρόγραμμα συμμετέχουν  άλλα επτά σχολεία ευρωπαϊκών χωρών: από τη Βουλγαρία (συντονιστικό σχολείο), τη Ρουμανία, τη Λετονία, την Τουρκία, την Ιταλία, την  Πορτογαλία και την  Ιρλανδία. Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας.

Η 2η διακρατική συνάντηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο Cernache do Bonjardim του Δήμου Serta της Πορτογαλίας από 12 έως 16 Μαρτίου. Στη διεθνική συνάντηση συμμετείχαν δυο καθηγητές από το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, ο Διευθυντής  κ. Γκούτας Κωνσταντίνος και η υπεύθυνη υλοποίησης του έργου κ. Μαγαλιού Καλλιόπη και  δυο μαθήτριες, η Κοκκώνη Μαρία  και η Μπατατέγα Ευαγγελία της Γ΄ και Β΄ τάξης αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι μαθήτριες συμμετείχαν στις επιμορφωτικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες με σκοπό την προώθηση του διαβάσματος ως ευχάριστης ενασχόλησης  και την ενθάρρυνση των μαθητών να αναπτύξουν ανάλογες συνήθειες στην ενήλικη ζωή τους. Οι παιδαγωγικές μέθοδοι και τα εκπαιδευτικά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, θα αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία και καλές πρακτικές   για τους μαθητές των εταιρικών σχολείων. Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της πορείας του έργου, έγινε ανταλλαγή πνευματικών προϊόντων που δημιούργησαν οι μαθητές μας (Lap books, bookmarks)  και προγραμματίστηκαν  οι επόμενες συναντήσεις  και  δραστηριότητες με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του σχεδίου.

Μετά τη θερμή υποδοχή και την ξενάγηση στους χώρους του σχολείου είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την απαγγελία ποιημάτων του σπουδαίου ποιητή της Πορτογαλίας Φερνάντο Πεσσόα από μαθητές της θεατρικής ομάδας του σχολείου υποδοχής (Instituto Vaz Serra). Επιπλέον, κατά την επίσκεψη στην Δημοτική βιβλιοθήκη  οι μαθητές μας  απήγγειλαν  ποιήματα του Πεσσόα στα Πορτογαλικά και στα Αγγλικά, συμμετέχοντας έτσι στον «μαραθώνιο ανάγνωσης» που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στην πόλη με στόχο την προώθηση της λογοτεχνίας και της ποίησης. Ο μαραθώνιος αυτός προσελκύει εκατοντάδες πολίτες από όλα τα μέρη της χώρας και είναι αρκετά δημοφιλής. Επίσης, οι επισκέψεις αρχικά στο  Obidos, την ανακηρυγμένη από την   Unesco  ως «Πόλη της λογοτεχνίας»  και αργότερα στη μεσαιωνική   βιβλιοθήκη  του Ιεροδιδασκαλείου Maior da Sagrada Familia στην Coimbra μας οδήγησαν να αναλογιστούμε την διαχρονική αξία των βιβλίων. Τέλος, η συμμετοχή όλων των   μαθητών στη δραστηριότητα  «Ζωγραφίζω διαβάζοντας», τους βοήθησε να ξεδιπλώσουν το καλλιτεχνικό τους ταλέντο και να εκφραστούν δημιουργικά. Ακούγοντας το σχετικό κείμενο από το βιβλίο «Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σαιντ –Εξυπερύ που διάβαζε ένας εκπαιδευτικός και με την καθοδήγηση μιας ζωγράφου-συνεργάτιδας του σχολείου δημιούργησαν τα δικά τους έργα τα οποία   αποτέλεσαν  το καλύτερο ενθύμιο από αυτή τη συνάντηση.

Παράλληλα με τις εργασίες του προγράμματος είχαμε την ευκαιρία να έρθουμε σ’ επαφή με τον πολιτισμό της Πορτογαλίας και ειδικότερα  να δοκιμάσουμε γεύσεις από την κουζίνα της, στην οποία κυριαρχούν τα ψάρια και ιδιαίτερα ο μπακαλιάρος, να ακούσουμε το περίφημα τραγούδια «Fado»- λυπητερά τραγούδια που μιλούν για τη θάλασσα και εκφράζουν ανάμικτα συναισθήματα νοσταλγίας, λύπης, πόνου, αγάπης των φτωχών ανθρώπων και να γνωρίσουμε το φιλόξενο, ήρεμο και υπομονετικό χαρακτήρα των κατοίκων της. Ακόμα,  ξεναγηθήκαμε στο αρχαιότερο πανεπιστήμιο της Ευρώπης στην Coimbra, στην προμετωπίδα του οποίου -προς μεγάλη μας συγκίνηση- είναι χαραγμένη η αρχαιοελληνική πλατωνική ρήση: «Ουδείς αγεωμέτρητος εισίτω» για να μας θυμίζει ότι η σωφροσύνη, η δικαιοσύνη, η ακρίβεια και η  ισότητα, που εμπεριέχονται στην έννοια «γεωμετρία», αποτελούν βασικές πανανθρώπινες αξίες. Τέλος, επισκεφτήκαμε την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας τη Λισαβόνα, το κάστρο του Αγίου Γεωργίου, τον καθεδρικό ναό,  την πλατεία του εμπορίου, το εθνικό θέατρο,  τις συνοικίες Baixa, Bairro Alto και Alfama, θαυμάσαμε τον πλωτό ποταμό Τάγο στις εκβολές του οποίου είναι χτισμένη η πόλη, γνωρίσαμε το θαλάσσιο κόσμο στο Oceanario, το μεγαλύτερο ενυδρείο της Ευρώπης και περπατήσαμε στην Avenida da Liberdade, λεωφόρο αφιερωμένη στην αποκατάσταση της δημοκρατίας με την «Επανάσταση των Γαρυφάλλων» από το πολυετές δικτατορικό καθεστώς του Σαλαζάρ.

Συμπερασματικά, οι κοινές δραστηριότητες και εμπειρίες στα πλαίσια αυτής της διεθνικής συνάντησης  είναι βέβαιο πως αναπτύσσουν μια δυναμική σχέση  ανάμεσα στα συνεργαζόμενα σχολεία και πως οικοδομούν για το μέλλον  τα θεμέλια ενός ανοιχτού σχολείου βασισμένου στην αποδοχή της διαφορετικότητας των πολιτισμών στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.

Για το 3ο Γυμνάσιο

Μαγαλιού Καλλιόπη

Δείτε εδώ το σχετικό βίντεο  στο youtube για τη 2η διακρατική συνάντηση

Δημοσίευση άρθρου στο trikala in   

Δημοσίευση άρθρου στο trikalaola

Διαβάστε εδώ τις εντυπώσεις της μαθήτριας της Β΄ τάξης Μπατατέγα Ευαγγελίας

Διαβάστε εδώ τις εντυπώσες της μαθήτριας της Γ΄τάξης Κοκκώνη Μαρίας

Συμμετοχή στο Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ «κι αν ήσουν εσύ;» – “Μαζί”

Στο Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό στις παλιές φυλακές Τρικάλων, το Σάββατο 17 Μαρτίου 2018, μαθητές του σχολείου μας συμμετείχαν στο Μαθητικό Καλλιτεχνικό Φεστιβάλ “κι αν ήσουν εσύ;”. Η συμμετοχή στο φεστιβάλ «Μαζί»,  ήταν αποτέλεσμα καλλιτεχνικών εργαστηρίων υπό την καθοδήγηση της ηθοποιού-θεατροπαιδαγωγού κ. Αντονέλας Χήρα τα οποία   έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές μας, ανάμεσά τους και παιδιά πρόσφυγες, να συναντηθούν και να δημιουργήσουν μέσα από το θέατρο. Τα εργαστήρια διοργανώθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;»που υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. To φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε με αφορμή την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων (21η Μαρτίου). Κοινός στόχος των παιδιών ήταν να εκφράσουν την αλληλεγγύη και την αγάπη τους στους συνομηλίκους τους που ζουν στη χώρα μας και σε όλον τον κόσμο, οι οποίοι αναγκάστηκαν να χάσουν την παιδική τους ηλικία από τον πόλεμο, τις διώξεις και τις στερήσεις.