Εκπαιδευτική επίσκεψη των μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου στη Βουλή των Ελλήνων

Χαραγμένη στο βάθος του μυαλού και της καρδιάς μας θα μείνει αναμφισβήτητα η ετήσια εκπαιδευτική εκδρομή στην ελληνική πρωτεύουσα, η οποία υλοποιήθηκε με επιτυχία από τους μαθητές της Γ’ γυμνασίου. Η διήμερη επίσκεψη στην πόλη της Αθήνας έλαβε χώρα στις 16 και 17 Ιανουαρίου του 2020 και αποτέλεσε ένα γεγονός που όλοι οι συμμετέχοντες ανέμεναν με ανυπομονησία. Τώρα όμως που έφτασε στο τέλος της, είναι καιρός να αποκαλυφθεί εάν πληρούσε τις προσδοκίες των περισσοτέρων.

Μετά από συνεννόηση των υπεύθυνων καθηγητών, η ώρα αναχώρησης είχε οριστεί στις επτά παρά τέταρτο το πρωί, ημέρα Πέμπτη, στον χώρο του σχολείου. Ευτυχώς σημαντικές καθυστερήσεις δεν υπήρξαν, συνεπώς επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία και αναχωρήσαμε άμεσα. Το ταξίδι επρόκειτο να είναι εκτενές και κουραστικό, παρ’ όλα αυτά ο ενθουσιασμός μας φανερώθηκε από τα πρώτα κιόλας λεπτά. Στο λεωφορείο επικρατούσαν ζωηρές συζητήσεις μεταξύ μαθητών και καθηγητών, ενώ η μουσική καθιστούσε την ατμόσφαιρα ακόμα πιο ευχάριστη. Εκτός από μία ενδιάμεση εικοσάλεπτη στάση που μεσολάβησε στη Λαμία, οι τέσσερις ώρες κύλησαν γοργά και ανεπαίσθητα και σύντομα βρισκόμασταν στην αθηναϊκή πρωτεύουσα.

Πρώτος μας προορισμός, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στη Λεωφόρο Ανδρέα Συγγρού, ένας δημόσιος χώρος με ελεύθερη πρόσβαση και  συμμετοχή του κοινού σε ένα πλήθος, πολιτιστικών, εκπαιδευτικών, αθλητικών, περιβαλλοντικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων και δράσεων. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε στο κεντρικό κτίριο, καθώς και στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος, ένα από τα μεγαλύτερα σημεία πρασίνου στην Αθήνα, καλύπτοντας μία έκταση 210 στρεμμάτων. Παράλληλα, πληροφορηθήκαμε ότι στον χώρο αυτόν στεγάζονται οι εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Δυστυχώς, η επιτρεψιμότητα περιήγησης στους χώρους του ιδρύματος ήταν περιορισμένη, αλλά οι καιρικές συνθήκες ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκές, επομένως ευχαριστηθήκαμε βόλτες στον εξωτερικό χώρο του κτιρίου, κατά μήκος μάλιστα ενός πανέμορφου τεχνητού ποταμού που διέθετε.

Στη συνέχεια, κατευθυνθήκαμε κεντρικά της Αθήνας, στην Πλατεία Συντάγματος, όπου το πρώτο γκρουπ μαθητών μπήκε σχεδόν άμεσα στη Βουλή, ενώ στο δεύτερο δόθηκε μιάμιση ώρα ελεύθερη για φαγητό και βόλτα εκεί κοντά. Στο ξεκίνημα της ξενάγησής μας στη Βουλή των Ελλήνων οδηγηθήκαμε στο υπόγειο του κτιρίου, όπου και παρακολουθήσαμε κάποια βίντεο σχετικά με το παρελθόν του κτιρίου και την ιστορία κατασκευής του. Αμέσως μετά, περιηγηθήκαμε στον επάνω όροφο και ανεβήκαμε την επιβλητική κεντρική σκάλα του κτιρίου, για να βρεθούμε σε μία αίθουσα-μουσείο, όπου φιλοξενούνται κατά καιρούς διάφορες εκθέσεις. Την τρέχουσα περίοδο, εκτίθενται εκεί διάφορα αντικείμενα του Ρήγα Φεραίου, λόγουχάρη η περίφημη Χάρτα του μεγάλου οραματιστή, καθώς και κάποια από τα βιβλία του. Έπειτα, οδηγηθήκαμε στην αίθουσα της ολομέλειας, όπου μας δόθηκε η δυνατότητα να καθίσουμε στα έδρανα των βουλευτών, αφού τη δεδομένη στιγμή δεν εξελισσόταν καμία συνεδρίαση. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι είδαμε το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη και παρακολουθήσαμε τη διαδικασία αλλαγής των Ευζώνων.

Λίγο αργότερα, είχε κανονιστεί μία περιήγηση με τρενάκι στο κέντρο της πόλης. Περάσαμε από την οδό Πανεπιστημίου, όπου και είδαμε την Αθηναϊκή Τριλογία (Εθνική Βιβλιοθήκη-Πανεπιστήμιο-Ακαδημία Αθηνών), το περίφημο Ζάππειο, τον Εθνικό Κήπο, τους Στύλους του Ολυμπίου Διός, τα Παλαιά Ανάκτορα, το Παναθηναϊκό Στάδιο και άλλα αξιοθέατα, ενώ πραγματοποιήσαμε μια σύντομη βόλτα στους δρόμους του παραδοσιακού οικισμού της Πλάκας. Ύστερα, όλοι οι μαθητές είχαμε περίπου δυόμιση ώρες ελεύθερες για βόλτα, ψώνια και φαγητό στο Σύνταγμα και στον κεντρικό δρόμο της Ερμού. Κατά τις 9.30 το βράδυ είχαμε ραντεβού έξω από την Βουλή, καθώς τα λεωφορεία είχαν αναλάβει τη μεταφορά μας στο ξενοδοχείο. Αφού τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτιά μας με συνοπτικές διαδικασίες, επακολούθησε μία γενική αναταραχή, διότι όλοι μας μπαινοβγαίναμε στα δωμάτια και τρέχαμε στους διαδρόμους. Η κούραση μάς είχε αναμφισβήτητα καταβάλει, παρ’ όλα αυτά οι περισσότεροι μαθητές αρνηθήκαμε να υποκύψουμε και οι συζητήσεις συνεχίστηκαν έως  αργά το βράδυ.

Το εγερτήριο την επόμενη μέρα είχε οριστεί στις επτά το πρωί κι εκείνη ήταν η στιγμή που αρχίσαμε να αντιλαμβανόμαστε τις επιπτώσεις του χτεσινοβραδινού μας εγχειρήματος, να παραμείνουμε ξύπνιοι σχεδόν ολόκληρη τη νύχτα. Παρ’ όλα αυτά οπλιστήκαμε με όσο κουράγιο μας απέμεινε και απολαύσαμε ένα χορταστικό πρωινό όλοι μαζί στο ισόγειο του ξενοδοχείου. Κατά τις εννέα επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία και το ένα γκρουπ κατευθυνθήκαμε στον βράχο της Ακροπόλεως, ενώ το άλλο στο Μουσείο. Όταν ανεβήκαμε στον βράχο, μας συνεπήραν συναισθήματα έκπληξης και δέους, καθώς το μέγεθος και η λαμπρότητα τόσο των Προπυλαίων όσο και του Παρθενώνα και γενικότερα των κτισμάτων που κοσμούν την Ακρόπολη, ξεπερνούσε κάθε φαντασίωση. Είδαμε από κοντά επίσης το Ερέχθειο, τον Ναό της Αθηνάς Νίκης και το θέατρο του Διονύσου και αφήσαμε τη μαγευτική πανοραμική θέα να μας σαγηνέψει. Ο ενημερωμένος ξεναγός μας σε συνδυασμό με την προετοιμασία που είχαμε κάνει στα μαθήματα των Καλλιτεχνικών πάνω στο αντικείμενο, συνετέλεσαν στην ενίσχυση των γνώσεών μας και στη βαθύτερη κατανόηση  των σπουδαίων αυτών κτισμάτων της αρχαίας Ελλάδας.

Έπειτα οδηγηθήκαμε στο Μουσείο της Ακρόπολης, ένα σχέδιο του αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσουμί, το οποίο κτίστηκε για να στεγάσει κάθε αντικείμενο που έχει βρεθεί πάνω στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και στους πρόποδές του. Με την εξαιρετική μας μουσειοπαιδαγωγό περιηγηθήκαμε στους τρεις ορόφους του κτιρίου και παίξαμε διάφορα παιχνίδια, στα οποία έπρεπε να ψάξουμε στους χώρους του μουσείου για απαντήσεις σε ορισμένα ερωτήματα. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή αποδείχθηκε η πληροφορία ότι η διαδρομή του επισκέπτη στο μουσείο σχηματίζει έναν τρισδιάστατο βράχο, προσφέροντας μία αρχιτεκτονική και χωρική εμπειρία με αφετηρία την αρχαιολογική ανασκαφή ως την αίθουσα του Παρθενώνα. Παράλληλα, το μουσείο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον φυσικό φωτισμό, καθώς παρουσιάζει κυρίως έργα γλυπτικής τα οποία απαιτούν διαφορετικές συνθήκες φωτισμού από άλλους τύπους μουσείων.

Στη συνέχεια, είχε προγραμματιστεί επίσκεψη στο Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Ο Βασίλης και η Ελίζα Γουλανδρή είχαν μία από τις σημαντικότερες ιδιωτικές συλλογές μοντέρνας τέχνης διεθνώς, με εκατοντάδες έργα των πιο αντιπροσωπευτικών εκπροσώπων κυρίως του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, κι έπειτα από σχεδόν τρεις δεκαετίες από τότε που οραματίστηκαν τη στέγασή της σε ένα μουσείο στην Αθήνα, αυτό έγινε επιτέλους πράξη. Το μουσείο αποτελείται από τέσσερις ορόφους, οι δύο τελευταίοι από τους οποίους στεγάζουν έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, ενώ οι υπόλοιποι ξένων. Οι χώροι του ιδρύματος ήτανε ιδιαίτερα προσεγμένοι και παρόλη την ταλαιπωρία, καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια να απορροφήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για τα εντυπωσιακότατα έργα τέχνης που βρίσκονταν μπροστά μας.Το μουσείο εκτός από πίνακες, φιλοξενεί και ορισμένα γλυπτά διακεκριμένων καλλιτεχνών, ανάμεσα στους οποίους βρίσκονται οι Γεώργιος Γουναρόπουλος, Ειρήνη Ηλιοπούλου, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco), Pablo Picasso, Alberto Giacometti, Vincent van Gogh και άλλοι.

Τελικός μας προορισμός ήταν το πολυκατάστημα The Mall Athens στο Μαρούσι. Λόγω μίας γενικής καθυστέρησης που υπήρξε στο πρόγραμμα και της σημαντικής κυκλοφοριακής συμφόρησης που συναντήσαμε στην οδό Κηφισίας, προς μεγάλη μας απογοήτευση μας δόθηκε μονάχα μία ώρα και είκοσι λεπτά για φαγητό και βόλτα στα μαγαζιά του πολυκαταστήματος. Κατά τις πέντε και μισή το απόγευμα αναχωρήσαμε οριστικά από την πόλη της Αθήνας. Κυριευμένοι από αισθήματα χαράς και ευχαρίστησης, στο λεωφορείο ανακαλούσαμε τις όμορφες εμπειρίες μας, ενώ πολλοί αποκοιμήθηκαν κατά τη διάρκεια της πολύωρης επιστροφής. Γύρω στις δέκα το βράδυ φτάσαμε στην αφετηρία, τα Τρίκαλα.

Η διήμερη αυτή εκδρομή  σημάδεψε τους περισσότερους από εμάς και μας χάρισε μία πληθώρα αξιομνημόνευτων εμπειριών. Εκ μέρους όλων των μαθητών της Γ’ Γυμνασίου που συμμετείχαμε στην εκδρομή, οφείλουμε να ευχαριστήσουμε τους συντελεστές της εκδρομής, τη βασική συντονίστρια και αρχηγό κ. Βαναργιώτη Β., τους υπεύθυνους συνοδούς-καθηγητές, κ. Μπρέλλα Ε., κ. Παπαευθυμίου Μ. και τον κ. Δημάδη Η. Τέλος,θα ήταν παράλειψη εάν δεν ευχαριστούσαμε την «ψυχή» της εκδρομής, κ.Καλλέργη Κ., που είχε  αναλάβει εδώ και πολύ καιρό την εκπαιδευτική προετοιμασία μας για την Ακρόπολη.  Χάρη στην  υπομονή και την αγάπη τους η διήμερη επίσκεψή μας στην Αθήνα έγινε εφικτή και ελπίζουμε σε πιο συναρπαστικές εμπειρίες για όσο διάστημα μας έχει απομείνει στο γυμνάσιο.

Τραπότση Σαββίνα-Πολυξένη (Γ2)