Η κ. ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ ΣΤΟ 3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Εντυπώσεις από τη συζήτηση με τη συγγραφέα κ. Μαρούλα Κλιάφα στα πλαίσια του προγράμματος: «Εργαστήρι Δημιουργικής Ανάγνωσης και Γραφής. Μελέτη και επεξεργασία νεανικού μυθιστορήματος της Μ. Κλιάφα: “Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα”»

Γράφει η μαθήτρια της  Α΄τάξης  Κόκκα Ευαγγελίνα

Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων, την Τετάρτη, 10 Απριλίου 2013, είχε την τιμή και την χαρά να υποδεχθεί την συγγραφέα Μαρούλα Κλιάφα στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος «Εργαστήρι δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής» συντονίστρια του οποίου είναι η κα Αμαλία Ηλιάδη φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων. Το σχολείο μας, μέσα από τούτο το πρόγραμμα  στοχεύει να καλλιεργηθεί η δια βίου σχέση μαθητή και λογοτεχνικού βιβλίου, να αναπτυχθεί ένας γόνιμος διάλογος μεταξύ μαθητών και δημιουργών, να γίνουν οι συγγραφείς εμπνευστές και πρότυπα για τα παιδιά και να γίνει μια νέα προσέγγιση του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας με τρόπο βιωματικό και ζωντανό, έχοντας ο μαθητής δίπλα του τον λογοτέχνη.

Έχοντας, λοιπόν, κατά νου όλα τα παραπάνω, το πρωινό της 10ης Απριλίου και ώρα 10π.μ. συγκεντρωθήκαμε στην αίθουσα προβολών του σχολείου, ομάδα μαθητών απ?όλες τις τάξεις του  Γυμνασίου με τη συνοδεία καθηγητών, για να συζητήσουμε με την συγγραφέα Κα Μαρούλα Κλιάφα το βιβλίο της «Μία μπαλάντα για τη Ρεβέκκα» (προηγουμένως, υπό την καθοδήγηση της κυρίας Ηλιάδη, είχε ανατεθεί σε ομάδα μαθητών η ανάγνωση του βιβλίου) αλλά και να της θέσουμε διάφορα ερωτήματα που στροβιλίζουν συνήθως τον εφηβικό νου.

  Το μοίρασμα των κοινών ανησυχιών για τη λογοτεχνία, οι εύστοχες ερωτήσεις των παιδιών και κυρίως ο ειλικρινής και ανθρώπινος λόγος και τόνος της συγγραφέα βοήθησαν στη δημιουργία μιας ωραίας λογοτεχνικής συντροφιάς που προχώρησε και στη διερεύνηση των  βαθύτερων λόγων της λογοτεχνικής της συγγραφής. Άνθρωπος πολύπλευρος, με ανεξάντλητη ευρυμάθεια, έδινε σαφείς και ειλικρινείς απαντήσεις αποκαλύπτοντάς μας πολλές πτυχές από την προσωπική της και κυρίως την παιδική της ζωή. Φανατική αντιρατσίστρια, φανερή υπερασπιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των αδύναμων και «των διαφορετικών»,  γνώστρια της τωρινής δυσχερούς κατάστασης της χώρας μας, ρεαλίστρια, αφού τα έργα της στηρίζονται όπως μας εξομολογήθηκε, σε πραγματικά γεγονότα (στο βιβλίο της «Μία μπαλάντα για τη Ρεβέκκα» συνυπάρχουν τόσο τα ιστορικά γεγονότα όσο και εμπειρίες της δική της ζωής, αφού ως μικρό παιδί βίωσε τις σκληρές μέρες της Κατοχής).

Με λόγο μεστό και ευθύβολο, μητρική καλοσύνη,  φυσική γλυκύτητα και την ευγένεια του βαθειά καλλιεργημένου ανθρώπου η κυρία Μαρούλα Κλιάφα ξεκλείδωσε κείμενα και ψυχές, απεγκλώβισε τη λογοτεχνία από τα σχολικά εγχειρίδια και μας την πρόσφερε, μέσα από τη δίωρη συνάντησή μας, σαν ζωντανή δύναμη και ενστικτώδη σχεδόν ανάγκη. Χωρίς κόπο και επιτήδευση, με χιούμορ και σύγχρονη ματιά, με μια ανάλαφρη γοητεία που γέμισε την αίθουσα, μαθητές και καθηγητές μετεωριστήκαμε μαζί της στο φώς της λογοτεχνίας και χωρίς ενοχές παραδεχτήκαμε ότι όλοι έχουμε ανάγκη την ομορφιά που παίρνουμε από το λόγο, τα βιωματικά ή και νοερά ταξίδια, τα μηνύματα από την επαφή με τους συνανθρώπους μας. Η κυρία Μαρούλα Κλιάφα με την παρουσία της στο σχολείο μας αποτέλεσε ζωντανή απόδειξη πως όταν το πνεύμα διατηρεί την νεανικότητα του, παρασύρει πολλές φορές και το σώμα.

Γράφει ο μαθητής της Β΄τάξης Γουναρόπουλος Στέλιος:

Την περασμένη Τετάρτη (10 Απριλίου) επισκέφτηκε το σχολείο μας η διάσημη Τρικαλινή συγγραφέας, κυρία Μαρούλα Κλιάφα. Έτσι, όλα τα παιδιά που εμπλέκονται στα περιβαλλοντικά και βυζαντινά προγράμματα καθώς και τα παιδιά που συμμετέχουν στη λέσχη ανάγνωσης βιβλίων της Μαρούλας Κλιάφα συγκεντρωθήκαμε στη ευρύχωρη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου μας για να συζητήσουμε μαζί της για το βιβλίο «Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα» που έγραψε η ίδια και που έγινε στόχος μελέτης των παιδιών της λέσχης αναγνωστών.

Αφιερώσαμε δύο διδακτικές ώρες και αποκομίσαμε πολλά από την άκρως εποικοδομητική συζήτηση με αυτή τη σοφή γυναίκα. Μας δόθηκε η ευκαιρία να της κάνουμε ερωτήσεις πάνω στο βιβλίο, στη εμπειρία της αλλά και στη θέση της πάνω σε κοινωνικοπολιτικά θέματα. Γνωρίσαμε πολλά πράγματα για τη ζωή της, τα δύσκολα παιδικά της χρόνια, την πορεία της ως συγγραφέας αλλά και ως άνθρωπος καθώς και την άποψη της για τη σημερινή άθλια οικονομική κατάσταση της Ελλάδας. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να πω ότι μου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι η κ. Κλιάφα μας είπε ότι αυτό που βιώνουμε τη σημερινή εποχή δεν είναι τίποτα σε σχέση με τη φτώχεια και την εξαθλίωση που γνώρισαν οι Έλληνες τα χρόνια της κατοχής αλλά και άλλες δυσχερείς παλαιές περιόδους.

Επίσης η κ. Κλιάφα έθιξε το πρόβλημα του ρατσισμού στις μέρες μας, που έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις, δηλώνοντας ότι τάσσεται κατά του ρατσισμού, του φασισμού και του σχολικού εκφοβισμού (bullying), τα οποία θέματα και αναπτύσσει σε πολλά βιβλία της.

Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι για κάθε  απάντησή της σε μία ερώτησή μας έφερνε και από ένα παράδειγμα από την καθημερινή της ζωή και κυρίως από την παλαιότερη ζωή της, έτσι ώστε να είναι πιο τεκμηριωμένη.

Συνοψίζοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τη διευθύντρια του σχολείου μας κ. Ηλιάδη για την πρόσκληση που απέστειλε στην κ. Κλιάφα καθώς και την κ. Κλιάφα που την αποδέχτηκε με τη σειρά της και οργάνωσε αυτή τη συζήτηση. Μέσω αυτής της ενδιαφέρουσας συνομιλίας μαζί της γνωρίσαμε νέες εμπειρίες και καινούργιες γνώσεις που αναμφισβήτητα θα μας φανούν χρήσιμες στο μέλλον.

Γράφει η μαθήτρια της Α΄τάξης Σιάγκα Χριστίνα

Το πρωϊνό της Τετάρτης της 10ης Απριλίου, επισκέφτηκε το σχολείο μας η γνωστή τρικαλινή συγγραφέας Κα Μαρούλα Κλιάφα. Η επίσκεψή της αυτή είχε σαν κύριο λόγο εμείς οι μαθητές που συμμετείχαμε στην ομάδα μελέτης και επεξεργασίας του βιβλίου της «Μια μπαλάντα για τη Ρεβέκκα», να γνωρίσουμε τη συγγραφέα από κοντά, να συζητήσουμε μαζί της και να υποβάλλουμε ερωτήσεις σχετικά με το βιβλίο αλλά και για άλλα θέματα.

            Η Κα Κλιάφα με προθυμία δέχθηκε να απαντήσει σε δεκάδες ερωτήσεις μας σχετικά με το βιβλίο, αλλά και σε προσωπικές. Πράγματι, με ένα χαμόγελο στα χείλη, απαντούσε σε κάθε ερώτηση αργά και καθαρά, με αναλυτικό τρόπο και έναν ευχάριστο ρυθμό. Με  αφορμή τις ερωτήσεις η Κα Κλιάφα, δεν παρέλειψε να μας αναφέρει και γεγονότα από τη ζωή της. Πραγματικά καταφέραμε να γνωρίσουμε τη συγγραφέα, καθώς μας αποκάλυψε στοιχεία της ζωής της και του χαρακτήρα της, όπως την αντιρατσιστική της συμπεριφορά και τη μικρή ρατσιστική συμπεριφορά που υπέστη λόγω του γυναικείου της φύλου, καθώς και τη μετακόμισή της λόγω του πολέμου και τα δεινά που προκάλεσε σε αυτήν και την οικογένειά της. Μας μίλησε για τη συγγραφική της γνώμη, καθώς και ότι θεωρεί ότι το βιβλίο πρώτα είναι για διασκέδαση και μετά για μάθηση, όπως και για την άρνησή της για τη λεγόμενη «συνταγή» του πετυχημένου βιβλίου. Επίσης μας αποκάλυψε την αγάπη της για τη συγγραφή των βιβλίων, αλλά και τη συνήθειά της να μετακινείται με ποδήλατο.

            Τελικά, χωρίς να το καταλάβουμε, πέρασαν δύο ώρες γεμάτες γνώσεις. Είμαι πολύ χαρούμενη που μου δόθηκε η ευκαιρία αυτή και τυχερή γιατί σπάνια έχει κανείς τη δυνατότητα να γνωρίσει από κοντά τους συγγραφείς των βιβλίων που έδωσαν ζωή στους ήρωες που αγάπησε. Είναι μια ευκαιρία που αν και σου δίνεται σπάνια, σε γεμίζει με αγάπη για το διάβασμα και τη γνώση.      

Γράφει ο μαθητής της Α΄τάξης Σδόγκος Ηλίας

Την περασμένη εβδομάδα στο Σχολείο μας είχαμε μια συνάντηση με τη συγγραφέα κ. Μαρούλα Κλιάφα, η οποία μας επισκέφτηκε με σκοπό να συζητήσει μαζί μας για το συγγραφικό της έργο και ιδιαίτερα για το μυθιστόρημά της «Μια Μπαλάντα για τη Ρεβέκκα».

Η χαρά μας ήταν ιδιαίτερη διότι μας δόθηκε η ευκαιρία να πάρουμε απαντήσεις στα ερωτήματα που μας γεννήθηκαν μελετώντας το μυθιστόρημα, το οποίο επεξεργαστήκαμε, γράψαμε τις εντυπώσεις μας , χαρακτηρίσαμε πρόσωπα και απαντήσαμε σε σχετικό ερωτηματολόγιο.

Η παρουσία της στο Σχολείο μας είχε ένα «βάρος», σκόρπιζε «λογοτεχνικό αέρα». Ως αξιόλογη λογοτέχνης και άνθρωπος, βρήκε αμέσως τον τρόπο να επικοινωνήσει άριστα μαζί μας. Οι ερωτήσεις των μαθητών ήταν πολλές και οι απαντήσεις της  κ. Κλιάφα  πολύ ενδιαφέρουσες.

Τα έργα της, μας είπε, στηρίζονται σε πραγματικά γεγονότα. Στη ζωή της Ρεβέκκας για παράδειγμα υπάρχουν ιστορικά γεγονότα, αλλά υπάρχουν και εκείνα που είναι τμήμα της δικής της ζωής, διότι κι εκείνη έζησε τις θλιβερές μέρες της Κατοχής. Δε θα μπορούσε να γράψει  κάτι φανταστικό διότι δεν την εκφράζει.

Πιστεύω πως η κ. Κλιάφα δε  θέλει γράφοντας να εξάψει μόνο τη φαντασία του αναγνώστη, αλλά προτιμά να αναδεικνύει πραγματικά γεγονότα που προκαλούν θετικά, προβληματίζουν και ευαισθητοποιούν, στολίζοντάς τα με τον τρόπο που εκείνη γνωρίζει.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης  διαπίστωσα πως  αγαπά και γνωρίζει πολύ την πατρίδα της και ιδιαίτερα τον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε, γι? αυτό άλλωστε ασχολείται με την τοπική ιστορία, τη συλλογή  λαϊκών παραμυθιών, παραδοσιακών παιχνιδιών και παλαιών φωτογραφιών. Αγωνίζεται με την πένα της αλλά και έμπρακτα να κρατήσει ζωντανό τον πολιτισμό και την ιστορία του τόπου της, αφήνοντας έτσι μια σπουδαία κληρονομιά στις επόμενες γενιές.

Ιδιαίτερη είναι η αγάπη της για τα παιδιά και τους εφήβους. Προβληματίζεται με τα προβλήματά τους και ανησυχεί με τις ανησυχίες τους. Τα έργα της για τους εφήβους είναι συναρπαστικά και διδακτικά.

Οι φυλετικές διακρίσεις και ο ρατσισμός είναι ξένα για εκείνη και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τα καυτηριάζει. Προσωπική της εμπειρία, λέει, πως είναι αρκετά δύσκολο να δείξεις ότι δεν είσαι  ρατσιστής,   αλλά όποιος έχει θέληση τα καταφέρνει.

Είναι πολύ ενδιαφέρον να συζητάς με την κ. Κλιάφα.   Η  ηρεμία , το ύφος της και ο διαφορετικός τρόπος που έχει να μιλά για τα διάφορα θέματα  σε καθηλώνουν και δεν μπορείς να αποσπάσεις την προσοχή σου από αυτό που παρακολουθείς. Επιθυμείς να ρωτάς, να ρωτάς?

Ο χρόνος  της συνάντησής μας δυστυχώς  έληξε.

Φύγαμε ελπίζοντας σε μια επόμενη συνάντηση.