Ολοκληρώθηκε και ο δεύτερος χρόνος υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/ΚΑ2 με τίτλο «Reading Without Borders” («Διάβασμα Χωρίς Σύνορα») (http://readingwithoutborders.eu/ ), στο οποίο συμμετείχε το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων ως εταίρος. Συντονιστικό σχολείο ήταν το “Osnovno Uchilishte Hristo Smirnenski”, από το Haskovo της Βουλγαρίας. Επίσης, συμμετείχαν σχολεία από άλλες 6 ευρωπαϊκές χώρες: Ιρλανδία,Πορτογαλία, Ρουμανία, Λετονία, Τουρκία και Ιταλία. Η διάρκειά του ήταν διετής, 2017-2019 και έλαβε επιχορήγηση από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών που αποτελεί την Εθνική Μονάδα διαχείρισης του προγράμματος Erasmus+. Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας και η υιοθέτηση της συνήθειας του διαβάσματος τόσο ως μέσου ανάπτυξης της προσωπικότητας και της κριτικής τους σκέψης όσο και ως πρακτικής απόκτησης ενός καλού και πιστού φίλου για όλη τους τη ζωή. Επιμέρους στόχοι του προγράμματος:
- Η βελτίωση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης και η ενίσχυση της ευρωπαϊκής της διάστασης μέσω της ενθάρρυνσης της διακρατικής συνεργασίας των σχολικών ιδρυμάτων.
- Η δημιουργία στα παιδιά γνωστικών κι αξιακών προϋποθέσεων, ώστε να έχουν θετικές στάσεις και συμμετοχικές συμπεριφορές, που θα έχουν ως αποτέλεσμα την ενδυνάμωση της Ευρωπαϊκής ταυτότητας τους.
- Η ενδυνάμωση των δεσμών που συνδέουν τους λαούς και η προώθηση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας.
- Η προαγωγή της εκμάθησης ξένων γλωσσών και η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν τη χρήση των Η/Υ.
- Η ενίσχυση των κινήτρων των μαθητών για διάβασμα, η βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας ιδιαίτερα των παιδιών με αδυναμίες στο διάβασμα.
- Η προώθηση της ομαδικής εργασίας και της διεθνικής συνεργασίας μεταξύ των μαθητών και μαθητριών των συμμετεχόντων σχολείων δια μέσου της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης.
- Η προώθηση των βιβλίων ως η καλύτερη πηγή της δια βίου μάθησης και επίτευξης των επιμέρους στόχων του ανθρώπου
- Η προώθηση της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας μελετώντας την λογοτεχνική κουλτούρα των συμμετεχουσών χωρών.
- Η καλλιέργεια ατομικών ικανοτήτων, όπως αυτοπεποίθηση, κριτική σκέψη, αξιοπιστία, υπευθυνότητα, συνέπεια, προσαρμοστικότητα και πρωτοβουλία μέσω της συμμετοχής τους σε εργασίες και δράσεις.
- Η διάχυση της Ευρωπαϊκής κουλτούρας
- Η ανάπτυξη παιδαγωγικού προβληματισμού μεταξύ των εκπαιδευτικών των 8 χωρών και η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για τα εκπαιδευτικά συστήματα.
Η ανάπτυξη θετικών κοινωνικών δεξιοτήτων, ο αλληλοσεβασμός και το φιλικό κλίμα επιτεύχθηκαν μέσω των συνεργατικών δραστηριοτήτων μεταξύ των μαθητών μας τόσο στο σχολείο όσο και στις διακρατικές συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν αλλά και του διαμοιρασμού εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών μέσω της ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
Κατά τη διάρκεια των δυο αυτών χρόνων υλοποίησης, εκτός από τις διακρατικές συναντήσεις σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ιταλία και Τουρκία, πραγματοποιήθηκαν πολλές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές όλων των εταιρικών σχολείων.
- Παρουσίαση των στόχων και του προγραμματισμού υλοποίησης του έργου στο σύλλογο των καθηγητών, στους μαθητές, στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. (Α1)
- Δημιουργία και ενημέρωση της ιστοσελίδας του έργου (Α3)
- Δημιουργία λογότυπου του προγράμματος. ( A4)
- «Μετρώντας την θερμοκρασία διαβάσματος λογοτεχνικών βιβλίων των μαθητών μας»-Απάντηση σε ερωτηματολόγια και επεξεργασία αυτών. Παρουσίαση των αποτελεσμάτων. (A5)
- Δημιουργία αφίσας για την γωνιά Erasmus+ στο σχολείο μας. (A2)
- Δημιουργία ομάδας εθελοντών διαβάσματος (Reading Volunteers Club). Η ομάδα μαθητών επισκέπτονταν το νηπιαγωγείο που στεγάζεται στην αυλή του σχολείου μας και διάβαζαν παραμύθια στους μικρούς μαθητές. (A6)
- «10 λεπτά διαβάσματος». Καθηγητές και μαθητές διάβαζαν στα διαλείμματα ή σε κενές ώρες μαζί αγαπημένα λογοτεχνικά βιβλία. (A7)
- Δημιουργία σελιδοδεικτών (A8)
- “Δωρίζω βιβλία στο σχολείο”. Οι μαθητές δάνεισαν τα αγαπημένα τους βιβλία στο σχολείο και λειτούργησε δανειστική βιβλιοθήκη καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος. (A9)
- “Reader’s diary”. Οι μαθητές δημιούργησαν “Το ημερολόγιο του αναγνώστη” στο οποίο σημείωναν στοιχεία για τα βιβλία που διάβασαν όπως τον τίτλο, το όνομα του συγγραφέα, τους χαρακτήρες, τις σελίδες, το χρονικό διάστημα που το διάβασαν κλπ (A10 -A20 -Α32)
- “Καθηγητές διαβάζουν στους μαθητές”. Εθελοντές καθηγητές διάβασαν στην τάξη αγαπημένα βιβλία από την παιδική τους ηλικία. ( A11)
- “Γονείς διαβάζουν στους μαθητές”. Εθελοντές γονείς επισκέφτηκαν το σχολείο μας και διάβασαν στην τάξη αγαπημένα τους βιβλία από την παιδική τους ηλικία. (A12)
- “Wise Words and Quotations Wall”. Οι μαθητές φιλοτέχνησαν διάφορα αποφθέγματα για τη σημασία του διαβάσματος και οι δημιουργίες τους αναρτήθηκαν σ’ ένα τοίχο του σχολείου ώστε να μπορούν να τα διαβάζουν όλοι οι μαθητές του σχολείου μας. (A13)
- “Δραματοποίηση”. Οι μαθητές δραματοποίησαν αγαπημένες τους ιστορίες (A14)
- Δημιουργία αφίσας “100 λόγοι που αγαπώ το διάβασμα….” (A15)
- Επίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης μας και ενημέρωση από την αρμόδια υπάλληλο. (A16)
- “Young Writers” Οι μαθητές δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες τις οποίες και εικονογράφησαν. Δημιουργία διακρατικού βιβλίου με τις ιστορίες των μαθητών των 8 συμμετεχουσών χωρών στην αγγλική και εθνική γλώσσα. Ανταλλαγή βιβλίου μεταξύ των εταίρων. (A17-A18)
- «Φεστιβάλ ποίησης». Οι μαθητές απήγγειλαν αγαπημένα τους ποιήματα. (A19) Επιπλέον δημιούργησαν δικά τους ποιήματα Χαϊκού με την συμβολή του φιλόλογου καθηγητή- ποιητή Αλέξανδρου Βαναργιώτη κατά τη διάρκεια της γιορτή που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο την Παγκόσμια ημέρα βιβλίου τον 23 Απριλίου 2018 (Α28)
- “10-minute-evening reading activity” Κάθε παιδί διαβάζει με τους γονείς του, με τ’ αδέρφια του, με τους φίλους του στο σπίτι, στην αυλή κάθε απόγευμα και κατά την διάρκεια των διακοπών του. (Α20)
- Δημιουργία ηλεκτρονικού παιχνιδιού σε scratch με τίτλο “Reading Without Borders” και παρουσίαση στο μαθητικό φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας.
- Γνωριμία- συζήτηση με συγγραφείς παιδικών βιβλίων. Κλήθηκαν στο σχολείο μας οι συγγραφείς κ. Μαρούλα Κλιάφα (δείτε εδώ το σχετικό άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου) και κ. Τούλα Τίγκα. (δείτε εδώ το άρθρο στην ιστοσελίδα του σχολείου) (A21)
- Γνωριμία με το συγγραφέα Νίκο Καζαντζάκη (A21)
- Παρακολούθηση παρουσίασης με θέμα: “Η ιστορία της γραφής και του βιβλίου” στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα. Επίσκεψη στην αντίστοιχη αίθουσα- μουσείο με μηχανές και έντυπα από παλιό τυπογραφείο εφημερίδας των Τρικάλων. (A21)
- Δημιουργία Lapbook με θέμα “My favourite book – Το αγαπημένο μου βιβλίο” . To lapbook είναι ένα δημιουργικό βιβλιαράκι ή πρακτικά ένας φάκελος αρχείων, σχεδίων, γραφημάτων κλπ διπλωμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να χωράει στα χέρια ενός παιδιού. (A22)
- “Guess my favourite character-Μάντεψε τον αγαπημένο μου ήρωα” . Οι μαθητές δημιούργησαν ζωγραφιές με τους αγαπημένους τους ήρωες από βιβλία που έχουν διαβάσει και έπαιξαν το παιχνίδι με τους συμμαθητές τους. Τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν τον ήρωα καθώς και τον τίτλο του βιβλίου και τον συγγραφέα. (A23)
- “Dress-up Show” Οι μαθητές μεταμφιέστηκαν στον αγαπημένο τους λογοτεχνικό ήρωα και τον παρουσίασαν στα υπόλοιπα παιδιά με χαρακτηριστικές φράσεις- κείμενα που επέλεξαν τα ίδια. Δημιουργήθηκε αντίστοιχη ταινία που παρουσιάστηκε στο σχολείο. (A24)
- “Εικονογράφηση λαϊκών παραμυθιών”. (A25) Οι μαθητές εικονογράφησαν το λαϊκό παραμύθι “Το πιο γλυκό ψωμί” με τη βοήθεια της καθηγήτριας καλλιτεχνικών του σχολείου μας κ. Καλλέργη Κων/νιάς και δημιουργήθηκε και αντίστοιχο βίντεο. (Α26). Οι ζωγραφιές εκτέθηκαν στο σχολείο μας την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου -2 Απριλίου 2019. Επιπλέον, εικονογραφήθηκε ο μύθος του Αισώπου “Ο λαγός και η χελώνα”.
- “Multi language book” Από το βιβλίο “Ο μικρός Πρίγκιπας” επιλέχτηκε το κεφάλαιο “Ο μικρός πρίγκιπας και η αλεπού” το οποίο οι μαθητές ηχογράφησαν ώστε με τις ηχογραφήσεις των άλλων χωρών να δημιουργηθεί το ηχητικό πολυγλωσσικό βιβλίο (Α27)
- “My favourite book cover -Το αγαπημένο μου εξώφυλλο” (A29). Οι μαθητές φιλοτέχνησαν το εξώφυλλο του αγαπημένου τους λογοτεχνικού βιβλίου
- “Ο Μικρός Πρίγκιπας” Αντουάν Ντε Σαιντ Εξυπερύ. Όλα τα παιδιά διάβασαν το βιβλίο και έκαναν ενδιαφέρουσες δραστηριότητες όπως ζωγραφιές, σταυρόλεξα κλπ που αφορούσαν την υπόθεση του βιβλίου, τους κύριους χαρακτήρες κλπ (Α30)
- “Θεατρική παράσταση: Ο μικρός πρίγκιπας και η αλεπού” Οι μαθητές μας με τη βοήθεια της θεατροπαιδαγωγού-ηθοποιού κ. Αντονέλας Χήρα προετοίμασαν θεατρική παράσταση του αντίστοιχου κεφαλαίου από το βιβλίο του Αντουάν Ντε σαιντ Εξυπερύ “Ο μικρός πρίγκιπας” την οποία παρουσίασαν στην 4η Διακρατική Συνάντηση στο εταιρικό σχολείο στο Torre del Greco της Ιταλίας. Επιπλέον, ηχογράφησαν το αντίστοιχο κεφάλαιο στα ελληνικά και μαζί με τις άλλες ηχογραφήσεις στις υπόλοιπες εθνικές γλώσσες δημιουργήθηκε ένα πολυγλωσσικό ηχητικό αρχείο με τις αφηγήσεις των μαθητών μας σε διάφορες γλώσσες. Επιπλέον δημιούργησαν ζωγραφιές, σταυρόλεξα και διάφορα άλλα παιχνίδια βασισμένα στο συγκεκριμένο κεφάλαιο του βιβλίου. (Α14-Α30 -LTTA C3)
- “Διαγωνισμός διαβάσματος στις καλοκαιρινές και Χριστουγεννιάτικες διακοπές“. Στόχος της δραστηριότητας ήταν να παρακινηθούν οι μαθητές μας να διαβάσουν λογοτεχνικά βιβλία κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Καθημερινά σημείωναν σε αντίστοιχο φυλλάδιο τις ώρες και τις σελίδες διαβάσματος και στο τέλος ανταμείφθηκαν με βραβεία- βιβλία και επαίνους με αντίστοιχα δώρα. ( A20-A31)
- Θεατροποίηση λογοτεχνικών κειμένων- “Του γεφυριού της Άρτας” (Α14)
- “Διάβασμα παντού”– Μαθητές διαβάζουν βιβλία με συμμαθητές τους σε μια εκστρατεία ανάγνωσης έξω από τα τείχη του σχολείου (δείτε εδώ το σχετικό βίντεο) ( Α31)
- “Open Day: Παρουσίαση του προγράμματος (Α28) – Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου” -2 Απριλίου 2019 Πραγματοποιήθηκε έκθεση με τα παραγόμενα αποτελέσματα του προγράμματος. Την έκθεση επισκέφτηκαν εκτός από τους συναδέλφους καθηγητές, όλοι οι μαθητές του σχολείου μας καθώς και οι γονείς τους. Κλήθηκαν δημοσιογράφοι της τοπικής τηλεόρασης και μίλησαν για τις εντυπώσεις από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα μαθητές αλλά και συνάδελφοι καθηγητές. Παράλληλα δόθηκαν τρία βραβεία και τρεις έπαινοι για τους/τις καλύτερους/ες αναγνώστες/στριες στους/στις μαθητές/τριες που συμμετείχαν στη δραστηριότητα «Join the great reading challenge» το καλοκαίρι και τα Χριστούγεννα του σχολικού έτους 18-19.
Μερικές από τις εντυπώσεις των μαθητών μας από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:
” Ήταν μια εμπειρία ζωής. Μια σπουδαία ευκαιρία για να καταλάβουμε ότι το διάβασμα δεν γνωρίζει σύνορα. Οι λαοί μπορούν να έχουν ίδια ενδιαφέροντα και οράματα” Κοκκώνη Μαρία(Γ2)
“Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου που έζησα αυτήν την εμπειρία! ” Μπατατέγα Έβελιν (Β3)
“ERASMUS: Μία λέξη, πολλές έννοιες. Γνωριμία με νέους λαούς και ανθρώπους, συνεργασία με άλλα σχολεία, ανάπτυξη φιλίας με καινούρια παιδιά και πολλά άλλα. Το ταξίδι στην Ιρλανδία ήταν μια εμπειρία μοναδική, την οποία δεν πρόκειται ποτέ να ξεχάσω!” Κουτσαμπελούλη Λεμονιά
«Είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε ομαδικά παιχνίδια στο δάσος με παιδιά διαφορετικών ευρωπαϊκών χωρών, να συναγωνιστούμε, να διασκεδάσουμε και να περάσουμε ωραία…….. Η οικογένεια που με φιλοξένησε ήταν πολύ φιλική και όλοι τους πολύ ευγενικοί. Η συμμετοχή μου στο ταξίδι αυτό θα μου μείνει αξέχαστο και σίγουρα θα το ξαναέκανα!” Τσαγκαδοπούλου Θεοδώρα(Α3)
“Έκανα φιλίες με παιδιά από όλο τον κόσμο και ελπίζω να κρατήσουν για αρκετά χρόνια!” Μαγκούτη Βάσια (Γ2)
“Όλα τα μέλη της οικογένειες που με φιλοξένησε ήταν ιδιαίτερα φιλικοί και χαμογελαστοί και προσπάθησαν από την πρώτη στιγμή να με κάνουν να νιώσω άνετα. Μετά από αυτό το συναρπαστικό ταξίδι επέστρεψα γεμάτος από νέες εμπειρίες και γνώσεις όμορφες εικόνες και περισσότερους φίλους” Ντόκος Αθανάσιος (Β2)
“Όλα ήταν μια μοναδική εμπειρία! Αποκτήσαμε νέους φίλους, είδαμε κουλτούρες και πολιτισμούς. Είδαμε από κοντά ένα άλλο σχολικό συγκρότημα, το πρόγραμμα διδασκαλίας του σχολείου και τη λογική ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού συστήματος. Γνωρίσαμε τα ενδιαφέροντα των μαθητών άλλων χωρών, τις συνήθειες και τις ανησυχίες των ίδιων και των οικογενειών τους. Ελπίζω το πρόγραμμα Erasmus να συνεχίσει με δυναμικότητα και να αποτελέσει το παράθυρο για επικοινωνία με άλλες εκπαιδευτικές κοινότητες και κάθε χρόνο να συμμετέχει σε αυτό μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών” Παναγιώτης Παπασπύρου (Β2)
“Ελπίζω να κρατήσουμε για πάντα επαφή με τα παιδιά που γνώρισα…. Το ταξίδι μου στην Ιταλία ήταν η ωραιότερη εμπειρία της ζωής μου!” Νταϊλιάννη Τζοάννα (Γ2)
“Το ταξίδι αυτό θα μου μείνει αξέχαστο και χαραγμένο στη καρδιά μου. Ευχαριστώ πάρα πολύ όλους τους ανθρώπους που κάνανε αυτό το ταξίδι πραγματικότητα και ιδιαίτερα τους καθηγητές μου” Οικονόμου Γιώργος (Γ3)
«Η συμμετοχή μου στο πρόγραμμα Erasmus+ μου έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχω σε ενδιαφέρουσες δραστηριότητες σχετικά με το βιβλίο, να συνεργαστώ με μαθητές διαφορετικών τάξεων και διαφορετικών χωρών, να διασκεδάσω, να περάσω όμορφα και να αισθανθώ πολύ δημιουργική!» Διαμάντη Ευαγγελία (Α4)
Για το 3ο Γυμνάσιο
Η συντονίστρια του προγράμματος
Μαγαλιού Καλλιόπη, καθηγήτρια πληροφορικής (ΠΕ86)
Δημοσίευση του άρθρου στην ιστοσελίδα της ΔΔΕ Ν. Τρικάλων
Δημοσίευση του άρθρου στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο
Δημοσίευση του άρθρου στα trikalaola
Δημοσίευση του άρθρου στο trikalanews