Διαδραστικό παιχνίδι ρόλων με τίτλο: “Η κλοπή. Μια βυζαντινή ιστορία μυστηρίου”

Το 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων πραγματοποίησε διδακτική επίσκεψη στο Φρούριο,  στις 26-09-2014, σύμφωνα με το άρθρο 4 της ΥΑ 129287/Γ2/10-11-2011 (ΦΕΚ 2796/2011), όπως περιγράφεται παρακάτω:

Ημερομηνία πραγματοποίησης του μαθήματος:26/09/2014.

Ώρα αναχώρησης από τη σχολείο:09:45΄π.μ.

Ώρα άφιξης στο τόπο πραγματοποίησης:10:00΄ π.μ.

Ώρα επιστροφής στο σχολείο:11:30΄π.μ.

Μεταφορικό μέσο που  χρησιμοποιήθηκε: Πεζοπορία

Τάξη/Τμήμα/Αριθμός μαθητών: Β΄ & Γ ΄Γυμνασίου-μεικτό τμήμα με  15 μαθητές/τριες

Μάθημα (ή μαθήματα, σε περίπτωση διαθεματικής προσέγγισης στο πλαίσιο του ΔΕΠΠΣ Γυμνασίου):Ιστορία, Ψηφιακές αναπαραστάσεις, Μνημεία Βυζαντινού Πολιτισμού

Θεματική ενότητα ή θεματικές ενότητες αναλυτικού προγράμματος σε μάθημα ή μαθήματα:

Διαδραστικό παιχνίδι ρόλων με τίτλο: Η κλοπή. Μια βυζαντινή ιστορία μυστηρίου.

Εκπαιδευτικές δραστηριότητες που  πραγματοποιήθηκαν/Μεθοδολογία/Αναμενόμενα αποτελέσματα για τους μαθητές: Διάδραση, Συνεργασία, Εμβάθυνση στην καθημερινότητα του βυζαντινού πολιτισμού και κοινωνίας.

Ονοματεπώνυμο/α εκπαιδευτικού/ων ?ειδικότητα που συνόδευσαν τους μαθητές/τριες: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02-Διευθύντρια, Μαγαλιού Καλλιόπη ΠΕ19

Τόπος πραγματοποίησης του μαθήματος/Φορείς Συνεργασίας:

Φρούριο-Βυζαντινό Κάστρο Τρικάλων 19η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων-Διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα

 Η Διευθύντρια

 Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02

Εντυπώσεις του μαθητή της Γ΄τάξης Σδόγκου Ηλία από το παιχνίδι ρόλων

«Μπαράζ ελεύθερων πόρων: Το ΕΚΤ θα ανοίξει 2 εκατομμύρια πολιτιστικούς πόρους για κοινή χρήση»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστο ρίας απ΄ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Τη μεγαλύτερη ίσως ως τώρα διαδικτυακή συλλογή ανοιχτών ψηφιακών δεδομένων για τον πολιτισμό και την έρευνα θα ξεκινήσει να διαθέτει το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) μέσα στο 2014. Πρόκειται για σειρά δράσεων που χρηματοδοτούνται από το ΕΠ «Ψηφιακή Σύγκλιση» (ΕΣΠΑ) και στοχεύουν στη δημιουργία ενός κοινού πληροφοριακού περιβάλλοντος για τον πολιτισμό και την έρευνα.

Η δράση ανοιχτών δεδομένων έρχεται να καταστήσει το έγκριτο πολιτιστικό περιεχόμενο πραγματικά προσβάσιμο στον τελικό χρήστη, καθώς οι υπηρεσίες συσσώρευσης ψηφιακών πολιτιστικών πόρων θα επιτρέπουν την ουσιαστική αξιοποίηση του πολιτιστικού πλούτου που έχει ή πρόκειται να ψηφιοποιηθεί και να τεκμηριωθεί από τους πολιτιστικούς οργανισμούς της χώρας που έχουν συνάψει σχετικό πλαίσιο συνεργασίας με το ΕΚΤ. Πρόκειται για μια πλειάδα έγκριτων πολιτιστικών συλλόγων, αρχαιολογικών πόρων, κινητών μνημείων, μουσικών συλλογών, κινηματογραφικών ταινιών κτλ.

Το ΕΚΤ αναπτύσσει τις υπηρεσίες εκείνες που Continue reading

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕ ΘΕΜΑ “ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ”

με συντονίστρια  την  φιλόλογο-ιστορικό, Αμαλία Κ. Ηλιάδη, Δ/ντρια του 3ου Γυμνασίου Τρικάλων.

Εργασία από το μαθητή του Γ1 Σδόγκο Ηλία

Εργασία από τη μαθήτρια της Β΄τάξης Γεωργολιού Ειρήνη

Εργασία των μαθητριών της Γ΄ τάξης Γκάγκα Μαργαρίτα, Πάνου Πηνελόπη και Παπαβασιλείου Ευθυμία

Εργασία της μαθήτριας της Γ΄ τάξης Παπαδοπούλου Κωνσταντίνας με θέμα “Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο”

Εργασία της μαθήτριας της Γ΄ τάξης Σιάγκα Βαρβάρας-Χριστίνας με θέμα:”Παρουσία Ελληνικών Μουσείων στο Διαδίκτυο”

Εργασία των μαθητριών του Γ1 Μαρίας Αυγέρη και Αλεξάνδρας Γκέκα με θέμα: “Ψηφιακά Μουσεία”

Εργασία της μαθήτριας του Β2 Νικολέτας Μπλαντή με θέμα “Ψηφιακά Μουσεία”

Εργασία των μαθητριών της Β΄τάξης Αικατερίνης-Μαρίας Κουτή, Αθανασίας Αδάμου και Σωτηρίας Μάνου με θέμα “Ψηφιακά Μουσεία”

Εργασία της μαθήτριας της Γ΄ τάξης Δήμητρας Παράσχη με θέμα “Ψηφιακά Μουσεία”

Εργασία των μαθητριών της Γ΄ τάξης Ελένης Τσιάντα, Έλενας Κιώρη και Μαρίας Κόπανου με θέμα τα “Ψηφιακά Μουσεία”

Εργασία του μαθητή της Β΄τάξης Σωτήρη Γιαννάκα

Εργασία των μαθητών της Γ΄τάξης Χατζηγάκη Χρήστο, Πούλιο Βασίλη, Τσουρβάκα Έλλη και Πουλιανίτη Έλλη με θέμα “Ψηφιακό – Αρχαιολογικό μουσείο Ολυμπίας”

Εργασία των μαθητών της Γ΄τάξης Έλλης Τσουρβάκα και Χρήστου Χατζηγάκη με θέμα “Το ψηφιακό μουσείο της Ακρόπολης”

Εργασία της μαθήτριας της Γ΄ τάξης Ευαγγελίνας Κόκκα με θέμα “Ψηφιακά μουσεία”

«Ελλάδα: Χώρα των μουσείων, τόπων ανάδειξης της ιστορικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς»

Δείτε εδώ την παρουσίαση στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού πολιτιστικού προγράμματος με θέμα τα “Ψηφιακά Μουσεία” με συντονίστρια την φιλόλογο ιστορικό, διευθύντρια του σχολείου μας Αμαλία Ηλιάδη.

«Σχέδια εργασίας σε προγράμματα πολιτισμού»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός , Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Εξετάζοντας, τη συνολική διαδικασία του σχεδίου εργασίας ως προς τη μάθηση, πρέπει να απαντήσουμε σε δυο θεμελιακά ερωτήματα σχετικά με αυτή: πώς και τι μαθαίνουν τα μέλη των ομάδων κατά τη διάρκεια των σχεδίων εργασίας. Δηλαδή, με διαφορετική φρασεολογία, ποια τα χαρακτηριστικά της μαθησιακής διαδικασίας και απόκτησης της γνώσης στην πορεία ενός project; Τα σχέδια εργασίας οδηγούν σε μια ριζικά διαφορετική αντίληψη γι? αυτά τα ζητήματα. Η μάθηση εντάσσεται στη συλλογική, πρακτική δραστηριότητα των μαθητών/τριών, ώστε να μαθαίνουν θέματα, τα οποία ανακύπτουν στην πορεία της δράσης τους, απορρέουν από την κατανόηση των συνεπειών της, από τις ανάγκες συνέχισής της η ξεκινούν από αυτή και επεκτείνονται σε άλλα, σχετικά ή και διαφορετικά από αυτή ζητήματα. Continue reading

«Μουσεία και Αγωγή: Ψηφιακά-Εικονικά μουσεία»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός , Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Τα εικονικά μουσεία (virtualmuseums) υπόσχονται μέσω των τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας να μετατρέψουν την περιήγηση σε χώρους πολιτισμού σε μία συναρπαστική και συνάμα εκπαιδευτική για το χρήστη εμπειρία. Τα χαρακτηριστικά που ένα τέτοιο μουσείο θα πρέπει να έχει, σχετίζονται μεταξύ άλλων με την αληθοφάνεια και την πιστότητα στην ψηφιακή αναπαραγωγή του φυσικού χώρου, την ευκολία στην πλοήγηση, τους τρόπους με τους οποίους η σχετική πληροφορία παρουσιάζεται στους επισκέπτες. Στο πλαίσιο αυτής της εργασίας περιγράφεται η εμπειρία σχεδίασης ενός εικονικού μουσείου και συνάγονται συμπεράσματα που σχετίζονται με τους βασικούς άξονες σχεδίασης και αξιολόγησης της εφαρμογής με έμφαση στην αλληλεπίδραση χρήστη-συστήματος καθώς και στη μαθησιακή διάστασή του.(Λέξεις κλειδιά: εικονικό μουσείο, αλληλεπίδραση χρήστη, μαθησιακή δραστηριότητα). Continue reading

Συμμετοχή του σχολείου μας στις εκδηλώσεις του Δήμου στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μετακίνησης

Αντιπροσωπία 8 μαθητών του σχολείου μας από τη Γ΄ τάξη συμμετείχε στις 22/9/2014 στις εκδηλώσεις του Δήμου Τρικκαίων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Μετακίνησης. Οι μαθητές μας πήραν συνέντευξη από πολίτες και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τα προβλήματα που αυτοί αντιμετωπίζουν και τις προτάσεις τους για μια πιο βιώσιμη πόλη όσον αφορά τις μετακινήσεις, ζωγράφισαν σχετικά με το θέμα, ενημερώθηκαν από τον Αντιδήμαρχο Ποιότητας Ζωής και Περιβάλλοντος κ. Κωτούλα Ιωάννη για τα σχέδια δράσεων του Δήμου για την προβολή και προώθηση του συγκεκριμένου θέματος και συμμετείχαν σε κλήρωση για ένα ποδήλατο. Επιπλέον πήραν θέσεις στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου και  έκαναν ερωτήσεις στον Δήμαρχο Τρικκαίων κ. Παπαστεργίου για όλα τα ζητήματα που αφορούν και σχετίζονται με την κινητικότητα, την προσπελασιμότητα και την προσβασιμότητα στην πόλη. Στο τέλος  με την καθοδήγηση των μελών της παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων πραγματοποίησαν δραστηριότητες που αφορούσαν  το ενεργειακό αποτύπωμα διαφόρων προϊόντων που καταναλώνουμε σε σχέση με τα μέσα μεταφοράς τους.

«Η τραγική εμπειρία της Ανατολικής Ευρώπης μεταξύ Χίτλερ και Στάλιν»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ΄ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων

Στο βραβευμένο βιβλίο «Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin» (εκδ. Vintage) γίνεται λόγος για την  κληρονομιά του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου,  την αξία της Ιστορίας, τους κινδύνους για την ενωμένη Ευρώπη, την τραγική εμπειρία της Ανατολικής Ευρώπης μεταξύ Χίτλερ και Στάλιν. Γνωρίζει πλέον η κοινή γνώμη με ακρίβεια ορισμένες από τις λεπτομέρειες των χιτλερικών και των σταλινικών εγκλημάτων. Ο κόσμος νομίζει ότι γνωρίζει  τα πάντα για το «Ολοκαύτωμα». Η αλήθεια είναι ότι γνωρίζει μόνο ένα μέρος του, γιατί η πραγματικότητα ήταν πολύ χειρότερη. Υπάρχουν εγκλήματα πολέμου που διέπραξαν οι Ναζί τα οποία σχεδόν κανείς δεν έχει ακουστά: δολοφόνησαν τρία εκατομμύρια αιχμαλώτους πολέμου. Ο κόσμος νομίζει ότι γνωρίζει πλέον τα πάντα για τη σοβιετική σταλινική τρομοκρατία. Γνωρίζει μόνο ένα μικρό μέρος της, όσο ήταν ορατό προτού αποκτήσουμε πρόσβαση στα σοβιετικά αρχεία μετά το 1989. Λίγοι γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι η εθνικότητα υπήρξε μείζον κίνητρο των σταλινικών εκκαθαρίσεων. Πρόκειται για στοιχεία που ήρθαν στο φως προσφάτως και η διάχυσή τους στο ευρύ κοινό παίρνει χρόνο.

Οι ιστορικοί έχουν ασχοληθεί με τα συγκεκριμένα εγκλήματα πολέμου όμως Continue reading

«Η κληρονομιά του ρατσισμού, του ιμπεριαλισμού και της αποικιοκρατίας ως θεμελιώδης συμβολή στην επιβολή του εθνικοσοσιαλισμού»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας απ΄ το Α.Π.Θ.), Δ/ντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων 

Ο Ιταλός ιστορικός Έντσο Τραβέρσο προτάσσει την κληρονομιά του ρατσισμού, του ιμπεριαλισμού και της αποικιοκρατίας ως θεμελιώδη συμβολή στην επιβολή του εθνικοσοσιαλισμού.

Ποια είναι η γενεαλογία της ναζιστικής βίας; Πέρα από την πράξη και την πρακτική, στόχος του  ιταλού ιστορικού Έντσο Τραβέρσο, καθηγητή στο αμερικανικό Πανεπιστήμιο Κορνέλ, στο βιβλίο του που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά είναι να ανιχνεύσει το ιδεολογικό υπόστρωμα από το οποίο άντλησε ο εθνικοσοσιαλισμός τις έννοιες εκείνες που κατέστησαν δυνατό το Άουσβιτς. Κρίσεις όπως αυτές του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου ή του 1929 αποδεικνύονται μήτρες ρήξεων, τομών, αναβίωσης ή ανασυνδυασμών πολιτικών και ιδεολογικών στοιχείων. Τα πρόσφατα συμπτώματα της ανόδου των άκρων στην Ευρώπη καθιστούν θεμιτή και απαραίτητη τη σύγκριση του σήμερα με τις «σκοτεινές» δεκαετίες του 20ού αιώνα.

Το ολοκαύτωμα υπενθυμίζει ακριβώς τη σημασία των φαινομένων της βραχείας διάρκειας σε συνδυασμό με εκείνα της μακράς, όπως τονίζεται στην εισαγωγή του βιβλίου. Στη μεταπολεμική εποχή, κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, η ιστοριογραφία βρισκόταν μεθοδολογικά υπό την επικυριαρχία της δομιστικής προσέγγισης όπως αυτή είχε προέλθει από τον Φερνάν Μπροντέλ και τη Σχολή των Annales ? μια Ιστορία στη μακρά προοπτική της, αν μπορούμε να τη χαρακτηρίσουμε έτσι. Ήταν το προϊόν των ιδιοτήτων ενός κόσμου ο οποίος υπό την επιρροή του Ψυχρού Πολέμου έμοιαζε σταθερός και ακίνητος. Μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού οι ιστορικοί ανακάλυψαν ξανά τη σημασία (και την αυτονομία) του γεγονότος ως έννοιας με αμείωτες ιστορικές ιδιότητες. Continue reading